Subject: Laupäeval on üleriigiline leinapäev
From: "Riigikantselei" <[email-masked]>
To: "Riigikantselei" <[email-masked]>
Cc: "Gert Uiboaed" <[email-masked]>
Date: Thu, 9 Jan 2025 16:21:53 +0200

Riigiasutused

Kohaliku omavalitsuse asutused

Avalik-õiguslikud juriidilised isikud

Laupäeval on üleriigiline leinapäev

Vabariigi Valitsus otsustas kehtestada president Arnold Rüütli matuse
päeva, 11. jaanuari 2025 üleriigiliseks leinapäevaks. Korralduse kohaselt
heiskavad kella 8.00st kuni 20.00ni Eesti lipu leinalipuna kõik riigi- ja
kohaliku omavalitsuse asutused ning avalik-õiguslikud juriidilised isikud.
Leinalippe on oodatud heiskama ka kõik majapidamised, ettevõtted ja
ühingud.

Aeg

President Arnold Rüütli perekonna ja matusetoimkonna otsusel toimub
president A. Rüütli riiklike austusavaldustega matus laupäeval, 11.
jaanuaril 2025. Valitsuse korralduse kohaselt on matusepäev üleriigiline
leinapäev. Lipud heisatakse leinalipuna hommikul kella 8st kuni õhtul
kella 20ni.

Kui leinalipul ei ole pimedal ajal valgustust, tuleb see langetada
päikeseloojangul.

Lipuheiskajad ja koht

Eesti lipu heiskavad leinalipuna kõik riigi-, linna- ja vallaasutused ning
avalik-õiguslikud juriidilised isikud. Leinalipuna on heisatud ka Eesti
lipp Pika Hermanni tornis, Vabadussõja võidusamba jalamil, Tartu
tähetornis ja mujal avalikus ruumis. Kuna Eesti lipu seaduse alusel on
igaühel vabadus heisata Eesti lipp, siis viimase austusavaldusena
president Rüütlile on leinalippu oodatud heiskama kõik majapidamised,
ettevõtted ja ühingud.

Tava kohaselt ei heisata Eesti lippe leinalipuna piiripunktis ja
välisriikide saatkondades Eestis. Samuti ei heisata leinalipuna Vabariigi
Presidendi, Kaitseväe juhataja ega kaitseministri lippu.

Leinalipu heiskamine

Leinalipp heisatakse lipumasti ilma musta lindita nii, et lipu alumine äär
asuks masti keskel. Selleks tõmmatakse lipp algul aeglaselt lipumasti
tippu ja seejärel langetatakse lipumasti keskkohta. Leinalipu
langetamiseks tõmmatakse lipp lipumasti tippu ja seejärel langetatakse.

Lipuvardaga leinalipu heiskamiseks kinnitatakse lipuvarda ülemisse otsa 50
mm laiune must lint (ca 330 mm pikk), mille mõlemad otsad ulatuvad lipu
pikkust pidi kuni lipukanga alumise servani.

Eesti lipuga koos heisatud Eesti maakondade, linnade, valdade, asutuste ja
seltside lipud heisatakse samuti leinalipuna.

Üleriigilisel leinapäeval asendatakse samas lipurivis heisatud
välisriikide ja -organisatsioonide lipud leinalipuna heisatud Eesti
lippudega.

*

Vastavalt seadusele korraldatakse president A. Rüütlile riiklike
austusavaldustega matused. Tava kohaselt väljendatakse lahkunud riigipeale
austust üleriigilise leina väljakuulutamise ning leinalippude
heiskamisega.

31. detsembril 2024. a suri president Arnold Rüütel. A. Rüütel oli Eesti
Vabariigi president aastatel 2001 kuni 2006. Tema presidentuuri jäi Eesti
liitumine Euroopa Liidu ja NATOga. A. Rüütlil oli silmapaistev roll ka
laulva revolutsiooni ajal ning seega Eesti iseseisvuse taastamisel 1991.
aastal.

Gert Uiboaed

Riigikantselei sümboolikanõunik

693 5683

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]